|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33
12 630 60 00
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Plebiscyt na Wyczyn i Blamaż Tygodnia. WYNIKI

Sprawdź wyniki plebiscytu na największy wyczyn i blamaż ubiegłego tygodnia.

 W tym tygodniu „Wyczyn” przypadł łącznicy kolejowej Zabłocie-Krzemionki, po której przejechał pierwszy pociąg pasażerski. To spodobało się 47% głosujących.

Drugie miejsce dla roślin pyłochwytnych, które pojawiają się na kolejnym odcinku Alei Trzech Wieszczów. Ta propozycja zyskała 33% głosów.

Na trzecim miejscu znalazło się otwarcie Centrum Eksperckiego Kontrwywiadu NATO w Krakowie. Na tę nominację zagłosowało 20% osób.

 

„Blamaż Tygodnia” to zdaniem internautów Radia Kraków kolejne nieprawidłowości w sprawie krakowskiej reprywatyzacji, które zgłasza stowarzyszenie Miasto Wspólne. To nie podoba się 79% glosujących.

Na drugim miejscu znalazła się nadzwyczajna sesja Rady Miasta Krakowa bez nadzwyczajnych efektów. Ta nominacja otrzymała 12% głosów.

Trzecie miejsce – z wynikiem 9% głosów – dla powrotu sezonu smogowego w Krakowie i Małopolsce.

 


WYCZYN:

1. Łącznicą kolejową Zabłocie-Krzemionki w Krakowie przejechał pierwszy pociąg pasażerski - Ma 1300 metrów długości, aby ją wybudować zużyto 30 tysięcy metrów sześciennych betonu i jest najwyższym obiektem kolejowym w Krakowie. Mowa o estakadzie Kraków Krzemionki - Kraków Zabłocie, która w piątek przeszła prawdziwy chrzest bojowy. Po raz pierwszy przejechał nią pociąg pasażerski. WIĘCEJ

2. Na kolejnym odcinku Alei Trzech Wieszczów w Krakowie pojawią się rośliny pyłochwytne - Kraków walczy ze smogiem na zielono. Na Alejach Trzech Wieszczów trwa akcja sadzenia roślin pyłochwytnych, które mają pomóc wyłapywać zanieczyszczenia. WIĘCEJ

3. W Krakowie otwarto Centrum Eksperckiego Kontrwywiadu NATO - Znaczenie Centrum Eksperckiego Kontrwywiadu NATO jest fundamentalne, to tutaj będą wypracowywane podstawowe normy, zasady i sposoby działania kontrwywiadów krajów sojuszniczych NATO - mówił w czwartek szef MON Antoni Macierewicz podczas otwarcia CEK NATO w Krakowie. W uroczystości, oprócz szefa polskiego MON uczestniczyli także ministrowie obrony narodowej Słowacji - Peter Gajdos, Rumunii - Mihai-Viorel Fifor i Węgier - Istvan Simicsko oraz z-ca dowódcy w dowództwie ds. transformacji NATO admirał Manfred Nielson. WIĘCEJ

 

BLAMAŻ:

1. Powrót sezonu smogowego w Krakowie i Małopolsce - Kraków zaczyna spowijać coraz gęstszy smog. Stan powietrza pogarsza się też jednak w innych częściach regionu. Normy stężenia szkodliwego pyłu zawieszonego PM10 bywają przekroczone w Zakopanem, Nowym Targu, Skawinie i Olkuszu (WIĘCEJ). Tymczasem burmistrz Suchej Beskidzkiej pisze w tej sprawie list do sąsiadów. WIĘCEJ

2. Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Krakowa bez nadzwyczajnych efektów - Debatowali przez siedem godzin i nic. 18 października do późna trwała nadzwyczajna sesja Rady Miasta dotycząca paraliżu komunikacyjnego, który dotknął Kraków na początku października. Wzburzeni radni uznali, że prezydent Jacek Majchrowski musi się na niej wytłumaczyć z ogromnych korków, nieskoordynowanych remontów oraz zbyt dużej uległości wobec deweloperów. Była wielogodzinna dyskusja, padło mnóstwo zarzutów i było kilkadziesiąt wystapień radnych i mieszkańców. Poruszono niemal wszystki etematy dotyczące krakowskiej komunikacji i wskazano, co należy poprawić. Ale co w praktyce zmieni się po nadzwyczajnej sesji? WIĘCEJ i WIĘCEJ

3. Kolejne nieprawidłowości w sprawie krakowskiej reprywatyzacji zgłasza stowarzyszenie Miasto Wspólne - "Wykazaliśmy, że do nieprawidłowości przy reprywatyzacji doszło w przypadku trzech kolejnych kamienic" - mówią działacze Stowarzyszenia Miasto Wspólne, które prowadzi akcję "Społeczny Audyt Reprywatyzacji". W ramach projektu miejscy działacze badają przypadki krakowskich nieruchomości, którym właścicielom po wojnie wypłacono odszkodowania, ale które i tak trafiły w prywatne ręce, zamiast pozostać własnością Skarbu Państwa (WIĘCEJ). Tymczasem jest akt oskarżenia ws. próby wyłudzenia kamienicy przy ul. Krowoderskiej w Krakowie. WIĘCEJ

Od lewej: G.Filipek, M.Drewnicki, A.Tyman i K.Chrzanowski (fot. M.Bartkowicz)

Goście Radia Kraków wiele miejsca w dyskusji poświęcili nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Krakowa, jaka została zwołana w związku z paraliżem komunikacyjnym miasta na początku października. Jak przyznał Kazimierz Chrzanowski, radny prezydenckiego klubu Przyjazny Kraków, mimo olbrzymich inwestycji Kraków ma problem z komunikacją. Jego zdaniem, chociaż korki na drogach były nieuniknione, to pewne sytuacje można było przewidzieć.

Nie dało się uniknąć całkowicie korków, które zresztą przy takiej kumulacji remontów w Krakowie są nieuchronne. Nie poszerzymy miasta ani nie wyburzymy kamienic. Nie mamy też metra, kolei podziemnej czy napowietrznych środków transportu, które by się po mieście mogły poruszać.

Smog to problem całoroczny i systemowy, dlatego do walki z nim potrzeba systemowych rozwiązań - mówiła natomiast Agnieszka Tyman z Partii Razem o kolejnej z propozycji do miana blamażu tygodnia. Przypomniała, że przez cały rok mamy w stolicy Małopolski smog komunikacyjny, ale w sezonie grzewczym odpowiada za niego przede wszystkim niska emisja.

W piecach palą głównie osoby, których nie stać na dobrej jakości opał i które palą odpadami czy porąbanymi meblami znalezionymi na śmietnikach nie z powodu skąpstwa czy głupoty ale biedy. Jeżeli nie rozwiążemy sprawy systemowo i nie zadbamy o podniesienie poziomu życia osób najuboższych i dofinansowanie do ogrzewania, to będziemy ten problem mieli cały czas.

Goście odnieśli się też do piątkowego przejazdu pierwszego pociągu pasażerskiego po nowej łącznicy kolejowej Zabłocie-Krzemionki w Krakowie, który otrzymał nominację do tytułu wyczynu tygodnia. Zdaniem Michała Drewnickiego, krakowskiego radnego Prawa i Sprawiedliwości, dzięki rządowym inwestycjom kolejowym w Krakowie za kilka lat przemieszczanie się po stolicy Małopolski będzie znacznie łatwiejsze.

Kolej jest tym elementem, który może zmienić sposób przemieszczania się przez krakowian i osoby przyjeżdżające do miasta. Podaję zawsze taki przykład: z Mistrzejowic do centrum miasta można dojechać tramwajem w ok. 40-45 minut. Gdy powstanie tam przystanek kolei aglomeracyjnej, który jest w planach do 2020 roku, wtedy taka podróż zajmie 5-7 minut.

Nowa łącznica kolejowa, którą pierwsze rozkładowe pociągi pojadą 10 grudnia, budzi natomiast mieszane uczucia u Grzegorza Filipka, przewodniczącego Nowoczesnej w Małopolsce.

W kwestii komunikacyjnej jest to na pewno sukces, w kwestii architektonicznej - blamaż totalny. Jak patrzę na to, co tam wyrosło, to oczy bolą. Całkowicie zaburzyło to przestrzeń architektoniczną Podgórza w tamtym miejscu. Pod względami estetycznymi, jeśli chodzi o Kraków, jestem bardzo wyczulony. Powstało tu tyle potworków architektonicznych, że każdy następny powoduje, że coś się przewraca w żołądku.

Rozstrzygnięcie zabawy w poniedziałek o 8:30

 

Mariusz Bartkowicz, Marta Tyka/bp

 

 

 

 

36%
64%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 6

Ainenkiel

Niedziela, 22 października 2017, 13:57

- Korki w mieście to konsekwencja złej organizacji ruchu i aktualnego natężenia ruchu dla miasta w którym utrudnienia drogowe mogą ale nie muszą być spowodowane remontami istniejących ulic i budową nowych inwestycji komunikacyjnych. Tak jest w definicji korków i zatorów. - Korki to zaniedbania w organizacji komunikacji publicznej oraz brak zaufania mieszkańców do komunikacji publicznej. Dlatego też organizacja komunikacji publicznej powinna uwzględniać potrzeby mieszkańców z uwzględnieniem remontów i inwestycji drogowych oraz spisu ulic i punktów użyteczności publicznej mających wpływ na natężenie ruchu samochodowego. - Korki powstają też wskutek nagłych zdarzeń komunikacyjnych takich jak kolizje, wypadki drogowe czy awarie. Wszystko to czym są korki i zatory w ruchu drogowym ma ogromny wpływ na życie miasta i z tymi zjawiskami miasto musi sobie radzić organizując komunikację publiczną w taki sposób aby uniknąć ekonomicznych kosztów zatorów ulicznych, zużytej energii i straconego czasu. Ponadto : SMOG ! Koszty jakie generują korki i zatory uliczne związane są ze zdrowiem społeczeństwa, funkcjonowaniem instytucji publicznych, organizacji produkcji i pracy w firmach. Należy się zastanowić czy praktyczne sposoby na omijanie zatorów rozwiązują problemy miasta? Jak się okazuje komunikaty prasowe, wymiana informacji o korkach między kierowcami za pomocą radia amatorskiego CB, informacje ogłaszane przez rozgłośnie radiowe (w tym system TMC nie rozwiązują problemów funkcjonowania miasta. Traffic Message Channel (TMC) – technologia służąca dostarczeniu kierowcy informacji o ruchu. TMC Pozwala na ciche dostarczanie wysokiej jakości precyzyjnych, aktualnych i istotnych informacji w języku wybranym przez użytkownika. Dane są przesyłane przez specjalnie zakodowane fale FM przy użyciu RDS FM-System, za pomocą satelity lub Digital Audio Broadcasting. Gdy dane są zintegrowane bezpośrednio z systemem nawigacyjnym, kierowca ma możliwość wyznaczenia alternatywnych tras, aby uniknąć wypadków i korków, oraz udostępnianych przez Internet w ramach aplikacji nawigacji samochodowych lub aplikacji mobilnych wykorzystujących GPS nie rozwiązują problemów miasta, problemów kierowców i mieszkańców. Rozwiązaniem problemów wynikających z zatorów i korków może być organizacja bezpłatnej komunikacji publicznej dla mieszkańców i kierowców gotowych zostawić swoje samochody na parkingach i odbywać podróż po mieście komunikacją publiczną. Dotyczy to organizacji bezpłatnej komunikacji publicznej w mieście w obszarach remontowanych ulic, inwestycji komunikacyjnych z uwzględnieniem dojazdu do ulic i punktów użyteczności publicznej na przykład centra administracyjne, szpitale, kampusy i miasteczka uniwersyteckie. Oczywiście bezpłatna komunikacja publiczna na czas remontów i inwestycji. Jeżeli można oszacować koszty wygenerowane przez korki i zatory ekonomiczne, to możemy również oszacować koszty organizacji bezpłatnej komunikacji publicznej, unikając wielu problemów życia publicznego, gospodarczego w Krakowie spowodowanych korkami i zatorami. Na przykład w okresie przebudowy ulicy Bora Komorowskiego i innych bocznych ulic powinna być co godzinę uruchomiona komunikacja autobusowa z Pl. Centralnego do Bronowic. Albo przy okazji remontów i budowy inwestycji kolejowych przy ul. Grzegórzeckiej powinna być bezpłatna linia tramwajowa na trasie Wzgórza Krzesławickie - Salwator przez ul. Wszystkich Świętych.

Odpowiedz

Rozczarowany

Niedziela, 22 października 2017, 09:14

Ten Prezydent, Jacek Majchrowski to porażka. Korki z roku na rok coraz większe, pieniądze wydawane na nie wiadomo co, a my cierpimy. Cieszę się, że został mu już tylko rok urzędowania...

Odpowiedz

Henryk

Sobota, 21 października 2017, 11:32

Niestety zabrakło w blamażu tygodnia bo popiera to bubel radio. Kolejny bubel ZIKiT Kraków przejście na ziemne przy ul. Na Zjeździe/pl. Boh. Getta. Kolejny przykład, że radio Kraków kłamie oraz zataja prawdę. Może jak nastąpi pierwszy śmiertelny wypadek to radio obudzi się nie pierwszy raz z ręką w nocniku.

Odpowiedz

Huop

Piątek, 20 października 2017, 22:03

Najśmieszniejsze jest to, że na korki najbardziej narzekają ci którzy je tworzą.

Odpowiedz

Majchrowski

Piątek, 20 października 2017, 17:38

Blamażem największym jest to, że Majchrowski nie kiwnął palcem by pomóc Krakowianom którzy godzinami stoją w korkach. Naobiecywal, nakłamał i tyle...

Odpowiedz

greg

Piątek, 20 października 2017, 16:14

A buspas na Wielickiej to gdzie?

Odpowiedz