|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Od 20 sierpnia zamknięta droga krajowa nr 75 w Tęgoborzu

W związku z pracami stabilizującymi osuwisko zagrażające drodze krajowej nr 75 na górze św. Justa w Tęgoborzu w Małopolsce, od 20 sierpnia będzie ona tam zamknięta. Obecnie obowiązuje ruch wahadłowy. Droga jest popularna wśród m.in. turystów zmierzających na Sądecczyznę.

Fot. Mat. prasowe

Jak poinformowała rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad GDDKiA Iwona Mikrut, we wtorek została zatwierdzona zmieniona organizacja ruchu na DK 75 w miejscowości Tęgoborze.

Zgodnie z nią trasa na odcinku poprowadzonym przez zbocze góry św. Justa, gdzie trwają aktualnie prace, zostanie zamknięta dla ruchu od 20 sierpnia do końca października - jeżeli będzie sucha jesień. W razie opadów uniemożliwiających prace zamknięcie drogi może się przedłużyć do połowy listopada.

„Zamknięcie drogi jest niezbędne ze względu na charakter wykonywanych prac. Rozbierana będzie cała konstrukcja drogi, miejscami wykopy sięgną głębokości siedmiu metrów, ponieważ trzeba jeszcze wymienić grunty pod konstrukcją drogi, by ją docelowo wzmocnić” - wyjaśniła Mikrut.

W tym czasie GDDKiA zaleca objazdy poprowadzone trasami powiatowymi przez Wronowice i Świdnik dla pojazdów o nacisku 8 ton na oś. Cięższe pojazdy mogą poruszać się drogą krajową nr 28. Można także korzystać z innych dróg publicznych, stosując się do oznakowania o dopuszczalnej nośności.

Prowadzona od maja tego roku przebudowa ma przywrócić DK75 na tym odcinku do stanu przed uszkodzeniami, które spowodowało osuwisko oraz wzmocnienie jej i zabezpieczenie od strony stoku przed napierającymi masami ziemnymi.

Jak podkreśliła rzecznik, celem jest utrzymanie przejezdności drogi, ponieważ ruchy osuwiskowe mogą doprowadzić do całkowitego jej zniszczenia i przerwania ciągłości. „W praktyce oznacza to, że trzeba rozebrać istniejącą drogę, odbudować ją i wzmocnić, zabezpieczając jednocześnie betonowymi palisadami od strony stoku” - dodała.

Obecnie trwa budowa palisady zabezpieczającej drogę. Żelbetowe pale mają średnicę 60 cm i wiercone są na różną głębokość, w zależności od miejsca. Do tej pory otwory wiercone były na głębokość 11,5 m oraz 13 metrów. Powstanie w sumie 17 km pali.

Mikrut zastrzegła, że prace, których koszt wyniesie prawie 46,4 mln zł, mają zasięg lokalny i nie obejmują stabilizacji całego osuwiska Just-Tęgoborze. Ich zakończenie zaplanowane jest na maj 2019 r.

Osuwisko Just-Tęgoborze liczy 21,3 ha i obejmuje południowy oraz południowo-wschodni stok. Droga krajowa nr 75 zajmuje tylko kilka procent tego obszaru. Od 2010 r. do 2016 r. GDDKiA wydała ponad 3 mln zł na zabezpieczenie tej drogi przed przerwaniem jej ciągłości w wyniku zjawisk osuwiskowych.

 

PAP/jgk

 

33%
67%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 4

Krysia

Wtorek, 14 sierpnia 2018, 12:08

To z szybka trasa kolej owa do krakowa mozna się pozegnac....

Odpowiedz

kns

Czwartek, 9 sierpnia 2018, 14:02

na bogato robią sądeczka mus na zakopke walić

Odpowiedz

75

Czwartek, 9 sierpnia 2018, 14:01

a gdzie objazdy sądeczki się rozleją na wojewódzkei pewnie albo powiatówki

Odpowiedz

Tarnowscy Busiarze

Czwartek, 9 sierpnia 2018, 12:27

Ale jaja? Ograniczenie nacisku na oś do 8 ton na trasach powiatowych przez Wronowice i Świdnik spowoduje, że tamtędy legalnie będą mogły jeździć tylko małe liniowe busy!!! Szwagropol, Voyager i inni przewoźnicy korzystający z autokarów turystycznych na swoich liniach będą zmuszeni do jazdy innymi drogami. ich pojazdy mają nacisk na oś znacznie przekraczający 8ton! Odcinania sądeczcyzny od świata ciąg dalszy....

Odpowiedz