"Jestem zwolennikiem tego by był to tunel uniwersalny, do którego początkowo wprowadzimy tramwaje. Byłby to 8, 9-kilometrowy odcinek łączący rondo Grzegórzeckie z kampusem AGH. Wydaje się, że to rozwiązanie to minimalny zakres, który powinniśmy zrealizować" - mówił wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

Jeśli będzie taka potrzeba, taki projekt w kolejnych latach pozwoli rozwijać ten system w kierunku wschodnim, do drogi S7, i w kierunku zachodnim, co najmniej do Bronowic.

W lutym Kraków złożył do Komisji Europejskiej wniosek w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF – Connecting Europe Facility), aby starać się o dofinansowanie do „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. Ogółem z Polski do konkursu CEF wpłynęło 20 projektów, ale tylko 10 spośród nich uzyskało aprobatę Komisji Europejskiej, w tym wniosek Gminy Miejskiej Kraków.

"Wartość projektu to 2 mln 370 tys. euro, z tego 1 mln 375 tys. euro będzie pochodziło ze środków UE" – mówił wiceprezydent Trzmiel. Reszta pieniędzy ma pochodzić z budżetu miasta. Dodał, że rekomendację Komisji Europejskiej muszą jeszcze potwierdzić państwa członkowskie. "Zakładamy, że w sierpniu ogłosimy przetarg na wykonanie studium, a powinno być ono gotowe w 2019 r." – powiedział wiceprezydent.

W sprawie ogłoszenia przetargu na przygotowanie studium wykonalności urzędnicy chcą konsultować się z zarządcami metra w Wiedniu, a także z naukowcami z AGH i Politechniki Krakowskiej, projektantami warszawskiego metra oraz wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Przypomnijmy, że za powstaniem metra zagłosowali mieszkańcy Krakowa w czasie referendum w 2014 roku.

 

 

(Joanna Orszulak, Krakow.pl, PAP/ew)