W czwartek w małopolskiej Zdyni przedstawiciele obu samorządów uroczyście podsumowali remont polskiej drogi wojewódzkiej nr 977 na odcinku od Gorlic do przejścia granicznego w Koniecznej. W sumie w ramach zadania wyremontowano ponad 20 km drogi – z czego ponad 12 km po polskiej stronie, a ponad 8 km na Słowacji.

Jak podkreślił marszałek Małopolski Jacek Krupa, na finał tej inwestycji czekali przede wszystkim kierowcy, dla których ta trasa to najszybsza droga na Słowację. Według niego zakończona inwestycja to tylko przykład jednego z wielu projektów, jakie Województwo Małopolskie realizuje w ostatnim czasie wspólnie z Krajem Preszowskim.

„Większość z nich dotyczy głównie inwestycji drogowych, w efekcie czego znacznie poprawi się dostępność transportowa południa Małopolski i północnej części Słowacji. Nie mam wątpliwości, że skorzystają na tym obie strony – bo lepsze połączenie drogowe szybko przekłada się na większą atrakcyjność gospodarczą danego regionu” - zaznaczył Krupa.

Według władz regionów gruntownie zmodernizowana trasa pozwoli na znacznie sprawniejsze przemieszczanie się w pomiędzy polską autostradą A4 a słowacką D1.

Modernizacja drogi wojewódzkiej Gorlice – Bardejów – Preszów to wspólny projekt Województwa Małopolskiego i Preszowskiego Kraju Samorządowego, który w 85 proc. był finansowany ze środków unijnych w ramach programu Interreg V-A Polska-Słowacja.

Koszt prac przeprowadzony po polskiej stronie – na drodze wojewódzkiej nr 977 – wyniósł w sumie 15 mln zł, z czego ponad 2 mln zł stanowił wkład z budżetu woj. małopolskiego. Remont słowackiej części drogi kosztował blisko ponad 16 mln zł. Z budżetu Samorządowego Kraju Preszowskiego oraz budżetu Republiki Słowackiej wydano na ten cel ponad 1,6 mln zł. Resztę sfinansowała unijna dotacja.

 

PAP/bp