Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślał, że kluczowa dla Małopolski jest sprawa ochrony środowiska. "Stawiamy nacisk na termomodernizację domów mieszkalnych. Do tej pory właściciele tych domów nie mogli liczyć na pomoc" - mówił minister Adamczyk.  

Dobrze realizowany program rządowy zależy od współpracy z samorządami – podkreślił Adamczyk. Minister omówił planowane i realizowane w Małopolsce przedsięwzięcia - w tym linię Podłęże-Piekiełko i walkę ze smogiem. Zdaniem ministra infrastruktury dzięki współpracy z samorządami da się osiągnąć „synergię”, która pozwoli realizować „ambitne programy rządowe”. Adamczyk zaapelował także, do tych, którzy nie chcą współpracować, aby nie „tworzyli barier”.

„Mam nadzieję, że po wygranych wyborach będziemy mogli połączyć siły, osiągniemy synergię, by realizować zadania, na które Małopolanie oczekują” – powiedział na konferencji prasowej we wtorek w krakowskim biurze PiS minister infrastruktury. Podkreślił także: „My, Prawo i Sprawiedliwość, dotrzymujemy słowa”.

Adamczyk zdementował też wtorkowe doniesienia medialne, że linia kolejowa Podłęże-Piekiełko nie powstanie do 2030 r. „To jest informacja wyssana z brudnego palca. Ubolewam, że poprzednicy przez osiem lat nie zrobili nic, a nie chcą pomóc i tylko przeszkadzają” – powiedział. Zgodnie z zapowiedziami resortu infrastruktury inwestycja zostanie zrealizowana do 2026 r.

Jak zaznaczył Adamczyk, inwestycja Podłęże-Piekiełko nie jest zagrożona, kończy się postępowanie przetargowe i w ciągu dwóch miesięcy powinna zostać podpisana umowa na wykonanie projektu technicznego. Realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h.

Mówiąc o inwestycjach kolejowych zaznaczył, że ich głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu podróżującym. Zapowiedział, że Wspólny Bilet, ułatwiający podróże koleją, ma ruszyć w grudniu tego roku.

Jednym z priorytetów jest – wskazał minister – rozbudowa portu lotniczego w Balicach. Chodzi o budowę nowego pasu startowego, rozbudowę infrastruktury lotniska oraz ułatwienie dojazdu do Balic.

„Jeśli chodzi o regionalne porty lotnicze, to port lotniczy w Balicach bije rekordy w liczbie podróżnych. To zasługa tych, którzy w sposób dynamiczny tym portem zarządzają” – mówił Adamczyk. W ciągu najbliższych 20 lat Kraków Airport planuje zainwestować w rozwój infrastruktury ok. 1 mld zł. Prognozy ruchu pasażerskiego wskazują, że w 2036 r. Kraków Airport obsłuży nawet 12 mln pasażerów. Ruch przewidywany na ten rok to ok. 6,5 mln pasażerów.

Pytany o finansowanie nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu minister zapewnił, że rząd zadba o sfinansowanie prac związanych z realizacją inwestycji. „Wszystkie kamienie milowe są osiągane, wiemy że generalny wykonawca nawet przed czasem realizuje inwestycje” – powiedział.

Budowa nowej siedziby szpitala rozpoczęła się w 2015 r., należy do największych inwestycji medycznych w Polsce i Europie. Jej wartość jest szacowna na ponad 1,2 mld zł. W 2020 r. pierwsi pacjenci mają być przyjmowani w pierwszym oddanym do użytku obiekcie szpitala.

Listy Prawa i Sprawiedliwości do sejmiku województwa będą otwierać: w Krakowie profesor Jan Duda, ojciec prezydenta Andrzeja Dudy; w okręgu podkrakowskim Rafał Bochenek, były rzecznik rządu; a w Małopolsce zachodniej Iwona Gibas, szefowa biura poselskiego Beaty Szydło.

 

 

(Bartłomiej Grzankowski/ew)