Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Nie żyje Wiesław Wiatrak, konstruktor samochodu Beskid

  • Aktualności
  • date_range Piątek, 2017.11.17 19:19 ( Edytowany Niedziela, 2021.05.30 23:16 )
W wieku 84 lat zmarł inżynier Wiesław Wiatrak, konstruktor legendarnego samochodu Beskid i autor wielu patentów związanych z motoryzacją. Projekt samochodu Beskid wyprzedził epokę i stał się wzorem dla wielu konstruktorów. Do złudzenia przypominał go produkowany później Renault Twingo. Do dziś zachowało zaledwie kilka egzemplarzy Beskida a jeden z nich można teraz oglądać w holu Radia Kraków.

Perełki motoryzacji w Radiu Kraków

Wiesław Wiatrak do końca życia nie mógł sie pogodzić z tym że władze PRL nie dopuściły do produkcji tego wyjątkowego auta, opowiadała o tym w magazynie Radiostrada na naszej antenie.
Pogrzeb Wiesława Wiatraka odbędzie się w poniedziałek w Jaworzu koło Bielska Białej, o godzinie 14, na cmentarzu parafialnym przy Wapienickiej 119.

 

Marcin Koczyba/bp

Spotkanie z Wiesławem Wiatrakiem w "Radiostradzie"

Wynalazki:

- Aerodynamiczne oprofilowanie z blachy aluminiowej motocykla wyścigowego Triumf Tiger - 500 cm i osiągnięcie na nim prędkości 208 km/h w Krakowie na Łagiewnikach w 1956 roku.

- Silnik motocyklowy typ SO 1-Z (baza SO 1- 125 ccm 3,6KM) o mocy 7,2 KM do motocykla WSK Świdnik - produkowany w Nowej Dębie w latach 1957 - 1977.

- Silnik motorowerowy typ S38 - 50 ccm o mocy 2,4 KM, z dwu - biegową przekładnią (pochodne; S38B - 1,4 KM, S38C - 0,8 KM, S38D - 4 KM)

- Silnik motocyklowy typ W - 1 "WIATR" o pojemności 125 ccm, 11, 5 KM, 4 biegi. Prototyp z 1963 roku był bazą do budowy 250 ccm - "WIATR - CROSS" MOC 22 KM, oraz produkowanego seryjnie do 1988 r. silnika motocyklowego 175 ccm typ W - 2 SHL "Gazela", WSK - typ 21, W-2A.

- Toroidalna komora spalania dla silnika dwusuwowego z pięciokanałowym płukaniem - zapoczątkowanie w świecie konstrukcji wysoko momentowych silników sportowych - rok 1964.

- Silniki zaburtowe do łodzi motorowych na bazie silników motocyklowych: DE 6/ 6 KM/ 125 ccm, DE 25/ 25 KM/ 350 ccm/ 2 cyl. 175 ccm, DE 45/ 45 KM/ poj 3 x cyl. 175 ccm typ W-2. Produkowane w latach 1967 1988 w Nowej Dębie.

- Konstrukcja użytkowego samochodu SYRENA 105 - BOSTO, wraz z uruchomieniem i seryjna produkcją w FSM - Bielsko - Biała w latach 1974 - 1988. Dyplom Ministra Przemysłu w 1975 r.

- Konstrukcja i wykonanie dwóch prototypów Polskiego Fiata 126p W - Long o wydłużonym nadwoziu w stosunku do standardowego Fiata 126. - 1975/1976 r.

- Konstrukcja wraz z wykonaniem nadbudowy laminatowej (aerodynamicznej) przestrzeni bagażowej Polskiego Fiata 126p "BOMBEL" - Dla potrzeb rolnictwa - rok 1976 (zapoczątkowanie budowy bagażowych nadbudów laminatowych dla samochodów produkowanych wielkoseryjnie.

- Konstrukcje pochodne Polskiego Fiata 126p wersji inwalidzkich; z dysfunkcją nóg, dysfunkcją rąk - z uruchomieniem seryjnej produkcji w FSM Bielsko - Biała. Nagroda Wojewody Bielskiego w 1976 roku.

- E G R - zawór ssący silnika spalinowego usprawniający proces spalania - Patent w USA, japonii, Niemczech, Włoszech, w Polsce - 1978 r.

- Zwiększenie mocy silnika licencyjnego Polskiego Fiata 126p - 600 ccm do 27 KM - prototypowa seria - rok 1978.

Opracowania konstrukcyjne - kierunkowe na XXI w.:

- Aerodynamiczny, jednobryłowego kształtu samochód osobowy "BESKID" 1983 r. (eksponaty sprawnych BESKIDÓW znajdują się w muzeach w Krakowie, Szczecinie, Opolu, Warszawie i w Bielsku - Białej - produkcja masowa czołowych firm świata samochodów o kształcie a`la BESKID.)

- Hybrydowy pojazd pneumatyczno - spalinowy / Application EPO - EP2 103777A2/2008r./UPRP P.397375 ( W USA planowana produkcja wielkoseryjna od roku 2015... także Nissan i Peugot.

- Reaktor zgazowywania węgla PL 19 22 33 B1 na wodór - Prognozy US Departament Energy wskazują, ze zapotrzebowanie na wodór ze względów ekologicznych w 2030 roku wzrośnie dwukrotnie.

- Projekt ekologicznego sposobu pozyskiwania enerii z węgla, wraz z reaktorami zgazowywania węgla

Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię