|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33
12 630 60 00
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Andrzej Adamczyk: Mam nadzieję, że na sylwestra 2020 roku pojedziemy już nową Zakopianką

- Mam nadzieję, że prace przy budowie Zakopianki zostaną ukończone w terminie. Czyli w 2020 roku dojedziemy dwupasmówką do Rabki - deklarował na antenie Radia Kraków minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. W środę w Krakowie zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę kolejnego odcinka zakopianki. Chodzi o odcinek między Rdzawką a Nowym Targiem. "Ta droga będzie kosztowała około miliarda złotych" - mówił minister Adamczyk w porannej rozmowie Radia Kraków.

Posłuchaj porannej rozmowy w Radiu Kraków

fot: M. Bartkowicz

Zapis rozmowy Mariusza Bartkowicza z ministrem infrastruktury i budownictwa, Andrzejem Adamczykiem.

 

Dzisiaj w Krakowie zostanie ogłoszony przetarg na kolejny odcinek Zakopianki, rozbudowę drogi między Rdzawką i Nowym Targiem. W 2022 roku dojedziemy dwupasmówką z Krakowa do Nowego Targu?

- Taką mam nadzieję. Mam nadzieję, że prace przy Zakopiance – odcinek tunelowy, estakadowy - zostanie ukończony w terminie, czyli w na sylwestra 2020 roku pojedziemy nową Zakopianką. Odcinek Rdzawka-Nowy Targ jest brakujący. To będzie droga główna, przyspieszona, podobna do ekspresowej. Ta droga będzie kosztowała około miliarda złotych. Inżynierowie GDDKiA są zdeterminowani. My też. Mam na myśli polityków, samorządowców z PiS. Wiele razy mówiliśmy, że tę drogę powinniśmy wybudować. To się staje faktem.

 

Droga dwupasmowa, więc będzie wymagała poważniejszej przebudowy niż tylko zwykłej modernizacji. Będą cztery nowe węzły drogowe. Miliard złotych na tę drogę jest zapewniony?

- Będą 22 obiekty inżynieryjne. Mamy zgodę ministra finansów. Będę o tym dzisiaj mówił.

 

Słuchacze pytają o tę sprawę w mediach społecznościowych. Chodzi o Beskidzką Drogę Integracyjną i postępy w pracach. W przypadku BDI będzie gwarancja finansowa, której ta droga obecnie nie ma?

- Trzeba pamiętać, że inwestycje drogowe zależą w takim samym stopniu od zaangażowania inżynierów i gospodarzy terenów. Dzisiaj w przypadku BDI mamy konflikt samorządów. Jeden samorząd nie zgadza się na planowany przebieg tej drogi.

 

Mówimy o Wadowicach.

- Tak. Dopóki jest konflikt, nie ma szans na rozpoczęcie prac.

 

Ma pan pomysł jak ten konflikt rozwiązać?

- Nie. Samorządy sąsiednie dziwią się Wadowicom. Ta inicjatywa jest przygotowywana od lat. Byłoby wielką sprawą dla mnie, żebyśmy też tę trudną inwestycje skierowali do realizacji. Tak jest też z drogą Rdzawka-Nowy Targ. Większość z nas jedzie tą drogą. W Rdzawce zjeżdżamy z dwupasmówki na jednopasmową drogę. Chcemy zrobić BDI. Ta droga jest przedmiotem moich rozmów z panią premier Szydło. Ona pyta o inwestycje komunikacyjne. Wtedy pyta o Małopolskę i zawsze kończymy na BDI. Odpowiadam zawsze, że jest problem sprzeciwu samorządu. To powoduje, że ta konieczna droga nie może być realizowana.

 

Zapowiedział pan w sobotę, że do 2026 roku powinniśmy pojechać nową linia kolejową Podłęże-Piekiełko. Co dalej z perspektywą linii kolejowej Kraków-Myślenice? Kiedyś w Radiu Kraków pan mówił, że warunkiem myślenia o tej inwestycji jest zaangażowanie gmin i samorządów. To się pojawiło. Druga sprawa to wpisanie takiej inwestycji do Krajowego Programu Kolejowego. Jest szansa, że to się wkrótce stanie?

- Wkrótce nie. Krajowy Program Kolejowy będzie weryfikowany za jakiś czas. Musi upłynąć kilka miesięcy. Poza wolą samorządów – ona jest i dobrze, bo to się odnosi też do inwestycji kolejowych – musi być finansowanie. Kolej Podłęże-Piekiełko, dalej na południe Europy to trudne przedsięwzięcie inżynierskie i trudne jak chodzi o finanse. To wiele miliardów. Tu mamy światło w tunelu. Chodzi o skrócenie przejazdu na trasie Kraków-Nowy Sącz do 1 godziny, 1 godziny 40 minut do Zakopanego. Jak chodzi o połączenie Kraków-Myślenice to ten pomysł powinien przechodzić prace studialne, analizy. Serce by chciało. Tylko czy to się opłaca z ekonomicznego punktu widzenia? Czy to będzie uzasadnione? Pewnie będzie. Nie chce siać defetyzmu, ale musimy to potwierdzić. Mam nadzieje, że będziemy gotowi do nowelizacji KPK pod koniec 2018 roku. Mam nadzieję, że będzie wtedy konkretna propozycja co do połączenia Kraków-Myślenice. Teraz nie mogę jednak tego potwierdzić. Byłoby to nieodpowiedzialne.

 

Zapytam o Mieszkanie Plus. Krajowy Zasób Nieruchomości będzie miał dostęp do bazy nowych obiektów, które pozyska od PKP i Poczty Polskiej. To w sumie ponad 300 nieruchomości. Kiedy klucze do pierwszych mieszkań odbiorą mieszkańcy jakiejkolwiek gminy z Małopolski?

- Jeśli chodzi o Małopolskę to pierwsze mieszkania będą pod koniec przyszłego roku. Program mieszkaniowy to nie tylko nowe mieszkania, ale też wykorzystanie substancji w dyspozycji PKP, Poczty Polskiej i samorządów. Wiele samorządów zgłasza się z propozycją współpracy. Chodzi o adaptację, remonty istniejących budynków. To daje szanse na szybkie działanie, udostępnienie szybko mieszkań.

 

Pierwsze mieszkania będą gdzie? W Skawinie?

- Jest pilotaż BGKN. Niezależnie od przyjętej ustawy z połowy tego roku, mamy realizowane przedsięwzięcie. To Skawina. Niedaleko na Śląsku i Górnym Śląsku też będzie wiele mieszkań oddanych. Dzisiaj mamy w Krakowie spotkanie. Mówimy o możliwościach realizacji zadań w zakresie Mieszkania Plus. To wiele możliwości. Naszym celem jest zlikwidowanie deficytu mieszkaniowego w obszarze osób i rodzin, których dochód nie pozwala na zaciągnięcie kredytu. Te rodziny będą mogły wynająć mieszkanie za określoną kwotę z dojściem do własności. Likwidujemy deficyt mieszkaniowy w tym obszarze społecznym, gdzie osoby nie mogą nabyć mieszkania, a ich dochody uniemożliwiają objęcie mieszkania komunalnego, bo są zbyt wysokie.

 

Zapytam też o branżę lotniczą. Po raz pierwszy lotnisko w Balicach obsłuży pięciomilionowego pasażera. Staje się wyzwaniem jak obsłużyć taki ruch. Wczoraj rząd przyjął koncepcję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. To wielka inwestycja. Pytanie kluczowe. Jak mówimy o koszcie inwestycji rzędu 30-35 miliardów złotych to z czego będzie można tak gigantyczną inwestycję zrealizować?

- Dzisiaj, jak chodzi o takie przedsięwzięcia, kwestia wtórną są środki finansowe. One się zawsze znajdują. To montaż różnego rodzaju.

 

To będzie partnerstwo publiczno-prywatne?

- Partnerstwo publiczno-prywatne, inne środki pochodzące z innych źródeł niż z budżetu.

 

Jest wystarczający kapitał na rynku krajowym, czy trzeba go pozyskać z zagranicy?

- Minister finansów prowadzi w tej sprawie rozmowy tam, gdzie możemy liczyć na pozyskanie środków. Ci, którzy posiadają środki, pytają na ile się to opłaca. To nie podlega dyskusji. Dzisiaj, przy takim wzroście ilości pasażerów, budowa portu lotniczego, z którego będzie można lecieć samolotem na inny kontynent, nie tylko w małym ruchu lotniczym, jest inwestycja opłacalną. Życie z roku na rok potwierdza to. Są dane, które potwierdzają, że takie lotnisko jest w Polsce potrzebne. Pozytywne efekty działania lotniska w Balicach są. 5 milionów pasażerów. To przekłada się też na Okęcie. Myślimy o budowie pasa startowego w Balicach. Nie można zamknąć tego lotniska na rok, dwa. Stan techniczny obecnego pasa nie jest idealny. Musi być płynność obsługi. Tak samo trzeba podejść do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. To potrwa lata. Trzeba szybko zacząć, żeby niedługo powiedzieć, że mamy świetny, konkurencyjny w Europie port lotniczy.

 

Premier Beata Szydło zapowiedziała strukturalne zmiany w rządzie. Jakich zmian strukturalnych potrzeba? Jakich zmian się pan spodziewa?

- Wykonujemy codziennie nasze obowiązki. Realizujemy w moim resorcie różne zadania. To transport kolejowy, drogowy, Poczta Polska, mieszkalnictwo, procesy budowlane… Tych zadań jest masa. Nie mam czasu, żeby myśleć jakie zmiany strukturalne są konieczne. Wie o tym pani premier. Myśli też o tym kierownictwo partii.

65%
35%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 12

Marian

Czwartek, 9 listopada 2017, 15:21

Ciekawe kto będzie wtedy wstęgę przecinał w 2020 roku? Obecna ekipa będzie wtedy odsiadywać swoje.

Odpowiedz

Jack

Środa, 8 listopada 2017, 22:29

Ostatnie podrygi

Odpowiedz

Pamiętam

Środa, 8 listopada 2017, 16:20

@krk

Tak pewnie ministrem będzie facet z pięcioma zegarkami na rękach i dwoma z kukułką na plecach. Pusty jak dzwon więc sam odegra kuranty. Będzie wyglądał jak śliczna reklamówka armii czerwonej, „Zasiedzieli się, bo Sławek zapomniał zegarka”. Lolo Pindolo

Odpowiedz

krk

Środa, 8 listopada 2017, 15:42

Mam nadzieję że w 2020 będziemy mieć innego ministra. Takiego ktory dotrzymuje obietnic złożonych podczas kampanii wyborczej. Który nie przecina wstęg na dokonaniach poprzedników.

Odpowiedz

Środa, 8 listopada 2017, 10:38

Dwupasmową zakopianką mieliśmy wjeżdżać do Zakopanego na sylwestra .... 1977 r. Czterdzieści lat minęło jak jeden dzień... :-)

Odpowiedz

obiecałeś

Środa, 8 listopada 2017, 10:21

@kkj

Pora skończyć z tolerowaniem kłamstw. Jeśli skłamał przed wyborami powinno mu to być wytykane. Po każdym wywiadzie dziennikarz powinien dopytywać, czy jest pewny tego co powiedział?

Odpowiedz

kkj

Środa, 8 listopada 2017, 10:19

O widzę że RK usuwa niewygodne komentarze - brawo Wy.

Odpowiedz

kkj

Środa, 8 listopada 2017, 09:59

I tu się zgodzę w całej rozciągłości. Tylko gdyby jeszcze dziennikarze byli rzetelni , obiektywni i niezależni.

Odpowiedz

tom

Środa, 8 listopada 2017, 09:58

a co z budowa wschodniej obwodnicy Tarnowa, co z budowa polaczenia kolejowego Tarnow - Kielce, co z budowa drugiego toru kolejowego Tarnow - Nowy Sacz, co z obwodnica Wierzchoslawic, co z nowa stacja klejowa Tarnow - Rzedzin, co z przedluzajacym sie remontem wiaduktow kolejowych w Tarnowie, co z budynkiem stacji Tarnow - Moscice, co z trasa Tarnow - Konieczna po nowym szlaku, co z budowa polaczenia obwodnicy ze zjazdem A4 Tarnow - Moscice, co z tablicami kierunkowymi w Krakowie (miasto i obwodnica A4 do zjadu Wieliczka), gdzie nadal jest Rzeszow, a nie Tarnow... ?

Odpowiedz

waweldragon

Środa, 8 listopada 2017, 09:54

pieniądze na jakiś chory pomysł z centralnym lotniskiem dla Chińczyków (+wybudowanie dla nich sieci kolei i dróg żeby mogli swoje podróbki po całej Europie rozprowadzać) to nie problem, spoko, znajdą się... ale na kolej Kraków-Myślenice (niecałe 30 km!!!) to już nie tak szybko..Oj Panie Panie - do zobaczenia przy urnie...

Odpowiedz

kkj

Środa, 8 listopada 2017, 09:42

@obiecałeś

Odpowiadam: przecież elyta obieca przed wyborami wszystko , a po to tylko wiatr wieje w Krakowie. No przecież jakby tam było wszystko jasne, klarowne i w interesie społecznym to by tego nie utajniali . Co nie?

Odpowiedz

obiecałeś

Środa, 8 listopada 2017, 09:02

Co z obiecanym przez pana Adamczyka odtajnieniem umowy i aneksów ze Staleksportem? Dlaczego umowa z państwem polskim, czyli z wszystkimi obywatelami, jest przed nami ukrywana? Czy to strach przed wałami, jakie dokonały się rękami AWS-owskiego ministra?

Odpowiedz