|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Teatr Bagatela obchodzi setne urodziny

Na początek premiera farsy "Ryzykowna forsa"

dyrektor Teatru Bagatela Jacek Schoen

"Ryzykowna forsa", fragment spektaklu, fot. dzięki uprzejmości teatru

Premierą „Ryzykownej forsy” Michaela Cooneya w reżyserii Pawła Pitery krakowski Teatr Bagatela rozpoczyna obchody 100-lecia istnienia.
Doskonale rozpoznawalny narożny budynek u zbiegu ulic Karmelickiej i Krupniczej już od wieku jest dla krakowian miejscem wyjątkowym. Od początku powołany do życia jako teatr, który ma służyć prezentacji lżejszego repertuaru, znalazł uznanie wiernej publiczności.
Klasyczna angielska farsa, jaką jest „Ryzykowna forsa”, doskonale wpisuje się w główną linię repertuarową Bagateli. Nie mogą przecież nie obchodzić widza losy niejakiego Eryka Swana – akurat kiedy zdecydował się wrócić na uczciwą drogę życia, ono postanowiło mu to uniemożliwić. Jeśli kultowy „Mayday” Raya Cooneya bawi od ćwierćwiecza do łez krakowską publiczność, to warto skonfrontować umiejętności farsopisarskie jego syna Michaela, autora „Ryzykownej forsy”.
Reżyser przedstawienia – Paweł Pitera – podkreśla, że lubi realizować lekkie teksty. Uwielbiam – mówi – angielskie farsy, bo mają charakter filmowy. Są sytuacyjne. Nie odmawiam francuskiej farsie dowcipnych, ciętych dialogów, ale śmiech wywołuje przede wszystkim filmowa, fabularna, mająca początek, środek i koniec sytuacja. Jeśli chodzi o klasyczną farsę – stawiam na Brytyjczyków.

W dalszej kolejności już w lutym premiera Po latach o tej samej porze Bernarda Slade’a w reżyserii Henryka Jacka Schoena na Scenie na Sarego 7. W kwietniu zobaczymy Życie jest snem Pedra Calderóna de la Barki w reżyserii Gintarasa Varnasa.

Specjalnym wydarzeniem będzie repremiera granego już wcześniej na deskach Bagateli Skrzypka na dachu w reżyserii Jana Szurmieja: 14 września 2018 premiera na otwarcie jubileuszowego sezonu 2019/2020, 25 października 2019 gala premierowa w stulecie teatru.

Dla dzieci przygotowujemy Pchłę Szachrajkę w reżyserii Małgorzaty Jochan (premiera: listopad 2019)

Teatr nie przestaje grać w lecie

Czyli: Letni Festiwal Komedii i Festiwal Teatr dla Przyjemności – sierpień 2019.

Film na stulecie

Obok wydawnictwa jest także przygotowywany film dokumentalny Teatr na rogu (tytuł roboczy) w reż. Piotra Szczerbica.
Celem powstania filmu jest z jednej strony złożenie swoistego hołdu wszystkim, którzy wpłynęli na wyjątkowy charakter tego teatru, współtworząc jego kolejne produkcje, a także zwrócenie uwagi na wielość form działalności, które są niezbędne do tego, by taki teatr z powodzeniem mógł funkcjonować przez cały wiek.

Wystawa w Pałacu Sztuki (październik 2019)

WYSTAWA JUBILEUSZOWA „KORZENIE BAGATELI”
Miejsce: „Dom Boya-Żeleńskiego” oraz krakowskie Planty
Wernisaż: wrzesień 2019
Czas trwania: od września 2019 do czerwca 2020 („Dom Boya-Żeleńskiego”) oraz wrzesień 2019 (krakowskie Planty)
Kuratorka: Anna Lebensztejn

Celem wystawy jest przekrojowe zaprezentowanie historii i dorobku jednej z najciekawszych polskich instytucji teatralnych na przestrzeni stu lat jej istnienia.
Już od momentu powstania w 1919 roku Bagatela pod względem programowym wyróżniała się na tle innych krakowskich i polskich teatrów, konsekwentnie przybliżając widzom komediowy i wodewilowy repertuar, poszerzany stopniowo w następnych dziesięcioleciach o spektakle dramatyczne i nader wyraziście rozwijaną, zwłaszcza w okresie powojennym, linię działań skierowanych do dzieci i młodzieży.
Wystawa zostanie zlokalizowana w niedostępnym na co dzień dla widzów „Domu Boya-Żeleńskiego” – w przestrzeni, w której podejmowane były w przeszłości różnorodne działania sceniczne, a która w czasie jubileuszu symbolicznie ukaże rozległe korzenie dzisiejszej Bagateli.
Wystawa będzie podejmować w szczególności wątki, które są mniej znane lokalnej publiczności, a które w znacznej mierze definiują wyjątkową tożsamość instytucji, nie bez przyczyny noszącej przez kilkanaście lat nazwę Teatru Rozmaitości – w najlepszym tego słowa znaczeniu.
Zwróci uwagę na genezę teatru i jego powstanie w kręgu wybitnych krakowskich intelektualistów i przedsiębiorców, takich jak założyciel „Ilustrowanego Kuriera Codziennego” Marian Dąbrowski czy krytyk i literat Tadeusz Boy-Żeleński, dążących do przeniesienia na polski grunt najbardziej wartościowych francuskich wzorców teatru popularnego.
Przybliży praktycznie zapomniane przedwojenne dzieje teatru, rozświetlane współpracą z gwiazdami polskiej sceny: Hanką Ordonówną, Zulą Pogorzelską, Lucyną Messal czy Marią Malicką. Wyeksponuje powojenne działania o charakterze eksperymentalnym, zwłaszcza pionierską „Wesołą Gromadkę” (1946–1948) i „Teatr Młodego Widza” (1949–1957), skoncentrowane na rozwijaniu wartościowego programu skierowanego do najmłodszych odbiorców i bezpośrednio angażujących ich w działania sceniczne; a także laboratoryjne działania „Teatru Faktu” (1964–1966) oraz „Grupy Proscenium” (1969–1970).
Zasygnalizuje również społeczną rolę teatru, realizowaną w okresie powojennym choćby podczas rozlicznych spektakli objazdowych, z którymi docierano do najbardziej odległych lokalizacji.
Przypomni także bogate grono fascynujących, niejednokrotnie zapomnianych postaci związanych przez dziesięciolecia z teatrem: aktorów, reżyserów, kompozytorów, scenografów i autorów kostiumów, a także pracowników technicznych i programowych, bez których niezwykle dynamiczne funkcjonowanie instytucji byłoby niemożliwe.
Wystawie towarzyszył będzie cykl spotkań z artystami i specjalistami w dziedzinie teatru oraz publikacja podsumowująca.


Wydawnictwo

Z okazji 100-lecia Teatru przede wszystkim powstaje wydawnictwo jubileuszowe. Liczące ponad 450 stron, jest zapisem historii naszego Teatru opowiedzianej przez obecnych, jak i byłych, aktorów, reżyserów i pracowników oraz współpracowników. Wydawnictwo prezentujące m.in. sylwetki dyrektorów, przybliżające architekturę Teatru, jest ilustrowane zdjęciami archiwalnymi pochodzącymi ze zbiorów naszego Teatru, jak i zbiorów Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego i Muzeum Historycznego. Książka powstała pod redakcją Teresy Czerniejewskiej–Herzig.


jn/mat. prasowe

 

83%
17%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 1

Jan Miczek

Czwartek, 3 stycznia 2019, 17:59

w tym teatrze Wesoła Gromadka i Teatr Mlodego Widza wystepowowal moj Tata

Odpowiedz