Urokliwy Biecz o średniowiecznych korzeniach oraz nowy dyrektor artystyczny wydarzenia Arkadiusz Bialic zapraszają na 3. edycję Kromer Biecz Festival (10-13 sierpnia 2017 roku).

Festiwal uświetni aż dwoma występami renomowany zespół Micrologus, który zasłynął swymi interpretacjami wokalno-instrumentalnej muzyki średniowiecza i renesansu. Pierwszego dnia grupa wykona laudy pochodzące z XIII-wiecznego rękopisu toskańskiej Kortony „Laudario di Cortona”. Dzień później w programie opatrzonym tytułem „Devote passioni” usłyszymy muzykę religijną XIV i XV wieku z L’Aquili – repertuar, który Micrologus jako pierwszy wykonał współcześnie. Podczas festiwalu podziwiać także będziemy wybitnego czeskiego lutnistę i teorbistę Jana Čižmářa, który w swym solowym recitalu zaprezentuje muzykę z tabulatur XV i XVI wieku. W świat niezwykłych „Sonat misteryjnych” (zwanych także „różańcowymi”) Heinricha Ignaza Franza von Bibera wprowadzi nas Robert Bachara - jeden z najbardziej obiecujących, a jednocześnie wiernych historycznym praktykom wykonawczym interpretatorów dawnego repertuaru skrzypcowego.

Śpiewy z odkrywanych na nowo polskich zbiorów sióstr Klarysek (m.in. chorałowe śpiewy średniowieczne z archiwum klasztoru ss. Klarysek w Krakowie, ss. Benedyktynek w Staniątkach oraz archiwum Zamku Królewskiego na Wawelu) przedstawi zespół Flores Rosarum. Światowe arcydzieło nie bez polskiego wątku, bo napisane dla wybitnie uzdolnionego pochodzącego z Gdańska klawesynisty Johanna Gottlieba Goldberga „Wariacje Goldbergowskie” Johanna Sebastiana Bacha wykona pochodzący z Rzymu klawesynista Andrea Buccarella. Z baroku do renesansu, w programie zawierającym muzykę kameralną z dworu „Króla Słońce” Ludwika XIV, zabierze nas z kolei włoski wirtuoz violi da gamba Paolo Pandolfo, któremu towarzyszyć będzie znakomita polska oboistka Magdalena Karolak i wspomniany już włoski klawesynista Andrea Bucarella. Festiwal, jak klamrą, zamkną laudy – polskie i włoskie z XVI wieku – tak finał uświetni grający na instrumentach historycznych i zdobywający coraz większe uznanie polski zespół Corde Armoniche wraz z solistami: Moniką Wieczorkowską (sopran), Joanną Rot (alt) i Tomaszem Krzysicą (tenor).

Festiwalowi patronuje najsłynniejszy z bieczan, wybitna postać polskiego renesansu: historyk, teolog, królewski sekretarz – a także autor pionierskich traktatów muzycznych – biskup Marcin Kromer. W Bieczu odebrał podstawowe wykształcenie i sprawował probostwo. Ma tu pomnik, plac swego imienia, ulicę i muzeum.

Przestrzenią dla muzyki podczas Kromer Biecz Festival staną się takie perły architektury sakralnej, jak późnogotycka kolegiata Bożego Ciała, kościół oo. Franciszkanów, jeden z pierwszych na ziemiach polskich klasztorów reformackich oraz Muzeum „Dom z Basztą” – kamienica z 1523 roku, w której mieściła się pierwsza na Podkarpaciu apteka; dziś można tam obejrzeć choćby wystawę instrumentów muzycznych „Z przeszłości muzycznej Biecza i regionu”.

Festiwalowi towarzyszyć będą spotkania z artystami (w festiwalową sobotę i niedzielę 12 i 13 sierpnia o godzinie 12.00 na Placu Kromera), organizatorzy zapraszają również do miasteczka festiwalowego, gdzie na odwiedzających Biecz czekać będą liczne atrakcje.

Organizatorem Kromer Biecz Festival jest Bieckie Biuro Festiwalowe, przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego oraz PGE.

Wstęp na wszystkie koncerty i wydarzenia festiwalowe jest bezpłatny.

mat. prasowe festiwalu/jn