Wartość zamówienia jest szacowana na 251,4 mln zł brutto. Realizacja prac przygotowawczych planowana jest w latach 2018 – 2021. Pierwszą ofertę wartości 221,4 mln zł brutto złożyło konsorcjum, którego liderem jest spółka Egis Rail. Drugą ofertę wartości 208,6 mln zł brutto złożyło konsorcjum, którego liderem jest spółka Aecom Polska.

"Prace przygotowawcze, to pierwszy etap realizacji ważnego przedsięwzięcia inwestycyjnego PLK, które zapewni sprawniejszą komunikację w Małopolsce i w kraju. Etap ten obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej, koniecznej dla budowy linii kolejowych na trasie Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz" - napisano w komunikacie.

Etapy drugi i trzeci planowane są do realizacji odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-26.

Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa linia między Chabówką a Nowym Sączem. Powstanie ponad kilometrowa estakada oraz dwa tunele o łącznej długości 5,8 km. Linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h. Wybudowana będzie również 58-km linia, łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Pociągi będą rozwijać prędkość do 160 km/h.

Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h.

Wartość całego przedsięwzięcia "Podłęże – Piekiełko" wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 mld zł.

Jak informuje PKP PLK, budowa nowej linii kolejowej wraz z modernizacją istniejącej, stanowi istotny element projektowanego "bursztynowego" transeuropejskiego korytarza transportowego.

 

Bartosz Niemiec/PAP/bp