|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Inwestycje kolejowe w Małopolsce – jakie zmiany w najbliższym czasie?

Będzie łatwiej podróżować z Krakowa pociągiem. Od 10 czerwca czekają nas duże zmiany. Kolejarze ograniczą przede wszystkim codzienne pięciogodzinne przerwy w kursach związane z pracami na linii Kraków Główny - Podłęże. Od czerwca takie przerwy wprowadzane będą tylko kilka razy w miesiącu. W czerwcu kolejarze oddadzą też do użytku nowy peron w kierunku Warszawy. To oznacza, że większość składów odjeżdżających do stolicy wyruszać będzie z Krakowa Głównego. Utrudnienia za to czekają tym razem mieszkańców krakowskich Bronowic.

Posłuchaj debaty

fot: pixabay

Trasy kolejowe w Krakowie i Małopolsce to obecnie wielki plac budowy. W Krakowie realizowane są trzy duże inwestycje. Trwa przebudowa linii Kraków Główny – Podłęże. Modernizowana jest linia w kierunku Katowic - w Krakowie prace toczą się na odcinku pomiędzy Krakowem Głównym a Mydlnikami. W trakcie realizacji jest również przebudowa linii w kierunku Oświęcimia, pomiędzy przystankami Kraków Płaszów - Podbory Skawińskie. Inwestycje są prowadzone także na linii do Zakopanego.

Harmonogram prac w skrócie:

  • Wiadukt ul. Łupaszki
    4 czerwca - zmiana organizacji ruchu i wyburzanie obiektu, przejście będzie zamknięte na dwa tygodnie, na czas wyburzania (objazd ul. Godlewskiego); potem będzie przejezdny
  • Wiadukt ul. Zielony Most
    18 czerwca zamknięcie ulicy, na całość prac, które potrwają ok. 3,5 miesiąca; ruch pieszych będzie dozwolony po okresie ok. 2 miesięcy od zamknięcia
  • Tunel wzdłuż ul. Rydla, bezkolizyjny przejazd kolejowo-drogowy, planowe otwarcie 1 listopada
  • Od 10 czerwca korekta rozkładu jazdy PKP; 5-godzinna przerwa w kursowaniu pociągów między stacją Kraków Główny - Kraków Mydlniki będzie obowiązywać tylko w niektórych dniach (zostaną ustalone przez przewoźnika), w pozostałe - składy będą kursować normalnie - 11-14 VI; 2-6 VII; 6-10 VII wtedy za pociągi Kraków - Tarnów komunikacja zastępcza, honorowanie biletów KMK w pociągach 

Co do tej pory udało się zrobić, a co jeszcze przed nami? Na jakie zmiany w organizacji ruchu muszą się przygotować kierowcy? Co w najbliższym czasie zmieni się dla pasażerów kolei? Jak będzie wyglądał nowy rozkład jazdy po 10 czerwca? O tym rozmawiali goście zaproszeni do studia Radia Kraków we wtorek, 22 maja, o godz. 18:00:

Tomasz Szydło - dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Mateusz Wanat - dyrektor kontraktu Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Rafał Zahuta - dyrektor kontraktu Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Piotr Hamarnik – z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Zapis fragmentu debaty kolejowej Radia Kraków.

 

Jacek Bańka: Dawno nie rozmawialiśmy o postępie prac przy tym gigantycznym remoncie na kolei w Krakowie. Jakie dobre informacje mają panowie dla krakowian?

Rafał Zahuta: Państwo obserwujecie na bieżąco nasze poczynania na placu budowy. Od 10 czerwca będziemy mieli dostępne 4 krawędzie w kierunku Warszawy. Prace idą do przodu. Z estakadami wychodzimy już z ziemi. Wykonawca realizuje prace zgodnie z harmonogramem.

 

J.B: Krakowianie przychodzą oglądać wyłaniającą się estakadę przy ulicy Grzegórzeckiej?

Tomasz Szydło: Wszystkie nasze inwestycje idą zgodnie z harmonogramami. Mieszkańcy mogą to zobaczyć. Estakada od ulicy Kopernika do Grzegórzeckiej rośnie. Rośnie też estakada od ulicy Grzegórzeckiej do Miodowej. Postęp widać. Kolejne prace są realizowane w ramach modernizacji wiaduktu na ulicy Grzegórzeckiej. Widać efekt prac i ich postęp. Niebawem będziemy mogli korzystać z kolejnych etapów tych inwestycji. Ostatnio w ramach inwestycji Kraków-Katowice oddaliśmy nowy peron w Mydlnikach. Można już z niego korzystać. Te etapy się zrealizowały. Realizują się kolejne. Za dwa lata skorzystamy z całości inwestycji.

 

J.B: Zanim o planach, zapytam o rzecz, która po czasie pokaże krakowianom jaka to była ważna inwestycja. Prowadzą państwo dokumentacje tych prac, żeby pokazać, że tak to wyglądało w roku 2015, tak w 2017, mamy 2019, 2010 i zobaczcie do czego doszliśmy?

Piotr Hamarnik: To pytanie do mnie. Staram się być na bieżąco ze wszystkimi pracami w Krakowie. To skomplikowane zadanie. Jesteśmy na jednej inwestycji na linii, która ma 20 kilometrów długości. Na drugiej inwestycji też jest kilkanaście kilometrów torów przy Krakowie wymienianych. Dlatego objąć to kamerą jest trudno. Staramy się jednak pokazywać jak Kraków się zmieni. Nie boję się mówić, że będzie to rewolucja transportowa i wizerunkowa dla miasta.

 

J.B: To będzie taka widoczna cezura? Będziemy mówić „Kraków przed” i „Kraków po”?

T.S: Możemy zaryzykować takie stwierdzenie. Zakres tych inwestycji jest tak szeroki, że można to tak rozgraniczyć. Możemy popatrzeć na to, co się stało, gdy nasza spółka oddała do użytku linie do Wieliczki i Balic. Można wtedy powiedzieć, co było przed i po. Pasażerowie to czują. Tak szeroki zakres inwestycji jak teraz, spowoduje, że cała sieć linii kolejowych w węźle krakowskim zostanie zmodernizowana. Można powiedzieć, że przedtem mieliśmy kolej, z której korzystaliśmy od czasu do czasu. Teraz wybieramy ją jako podstawowy środek transportu. Jest najwygodniej i najszybciej.

 

J.B: Przedtem mieliśmy kolej XX wieku, teraz na miarę XXI wieku? Wychodzimy już poza Kraków.

Mateusz Wanat: Tak. Modernizujemy odcinek z Krakowa w kierunku Katowic. Pierwsze efekty już są widoczne, pasażerowie mogą już z nich korzystać. Dyrektor Szydło wspomniał o przystanku w Mydlnikach. To nie tylko przystanek, ale cały układ torowy od Krakowa Głównego Towarowego. Są nowe tory, stacja Mydlniki z peronem. Mamy już gotowy tor od Krzeszowic w kierunku Zabierzowa do Mydlnik. W najbliższych dniach chcemy kolejne etapy inwestycji oddać do eksploatacji. To będzie w rejonie Śląska. Na przykład stacja Jaworzno-Szczakowa. Tam będzie podobny układ z nowym peronem, całą infrastrukturą i elementami architektury. To planujemy na połowę czerwca. Tak samo nowy tor na odcinku od Krzeszowic do Zabierzowa. Tu będziemy się poruszać po nowy, zmodernizowanym układzie torowym na tym szlaku.

 

Całość debaty do odsłuchania w dźwięku na górze strony.

 

68%
32%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 12

pasażer

Czwartek, 21 czerwca 2018, 11:25

A gdzie połączenie kolejowe Tarnów - Busko Zdrój i dalej do Kielc, na północ Polski (a więc krócej, z ominięciem Krakowa), jak zaplanowano, jeszcze za PO, w rządowej, nadal obowiązującej Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 roku. Obawiam się, że póki ministrem będzie Adamczyk lub ktoś inny z Krakowa krakusi nie dopuszczą do tej inwestycji. Np. budowany właśnie most na Wiśle, Borusowa-Nowy Korczyn, ma tylko przeprawę drogową, nie przewidziano dodatkowej dla torów kolejowych. Ciekawe, prawda ?!

Odpowiedz

Sawu

Niedziela, 3 czerwca 2018, 21:10

@Piechur

Na milosc boska tak jest w całej Polsce.Za komuny by to robili 10lat.Takze przestance narzekac bo wymiotowac sie chce od tego waszego bełkotu

Odpowiedz

krzysiek

Środa, 23 maja 2018, 19:28

coś ruszyło po tylu latach zastoju-;)

Odpowiedz

wkurzony

Środa, 23 maja 2018, 15:07

@Piechur

Też odnoszę wrażenie, że wykonawcy graja na czas, a w Krakowie z powodu korków już się żyć nie daje! Czas dojazdu do pracy i z powrotem, przez korki powoli staje się porównywalny z czasem spędzanym w pracy!!!

Odpowiedz

spo

Wtorek, 22 maja 2018, 16:45

Fajnie taki rozwój, sporo się dzieje.

Odpowiedz

KMŁ fan

Wtorek, 22 maja 2018, 14:44

Szkoda, że nikt nie zaprosił Kolei Małopolskich.

Odpowiedz

Aga

Wtorek, 22 maja 2018, 13:47

@Piechur

właśnie! spać się nie da. budowa porzucona popołudniu a od 23 maszyny w ruch w środku nocy! Widać za dużo pieniędzy i chętnie wypłacają nadgodziny. Budowa nie wstrzymuje ruchu pociągów po drugim torze, więc czemu w dzień nic się nie dzieje a w nocy się tłuką?

Odpowiedz

kasia

Wtorek, 22 maja 2018, 13:36

tempo zawrotne. najpierw wysypują kamyczki a potem przychodzą z wiaderkami i je zbierają, to opóźnienia wcale nie dziwią

Odpowiedz

jędrek

Wtorek, 22 maja 2018, 11:08

Place budowy na których mało co się dzieje. Widać wspaniale po tempie remontów wiaduktów Prądnicka, Łokietka. Męczą to już od roku i mało co zrobione. Kiedyś most zastępczy lajkonik przy Jubilacie przez Wisłę szybciej złożyli niż ci wiadukciki remontują. Mniej biurwy, więcej kasy będzie na robotnika, który chętnie przyjdzie za przyzwoite wynagrodzenie i będą nawet 3 ekipy na zmiany przez 24h aby szybko remont poszedł.

Odpowiedz

Piechur

Wtorek, 22 maja 2018, 10:12

Panowie tak się śpieszą, że 400 metrowy odcinek nasypu robią już 2 lata u mnie pod domem. W końcu ukończyli nową linie, to teraz się bawią z rozbiórką starych torów (szkoda, że w nocy, hałas przy tym taki że się spać nie da). Po co się spieszyć, przecież nikomu nie szkodzi, że połowa arterii na północy Krakowa jest zamknięta (Zielony Most, Łokietka, Godlewskiego, Topolowa w Rząsce, łupaszki w przyszłości). Jak się skończą unijne dotacje, to nagle się okaże że można o wiele szybciej. W tej chwili widzę przez okno, że panowie mają system 50-50. Połowa czasu praca; połowa odpoczynek i podziwianie okolicy.

Odpowiedz

tar

Poniedziałek, 21 maja 2018, 15:00

W Tarnowie

Odpowiedz

podatnik

Poniedziałek, 21 maja 2018, 08:57

remont odcinka skawina-sucha mozna by zrobic w 6 miesięcy. Jednak na tluczniu, piasku i cemencie wolno się kręci więc remont będzie trwał 2 lata żeby wyciągnąć jak najwięcej na tych sypkich materiałach.

Odpowiedz