Podinsp. Krzysztof Dymura z małopolskiej policji potwierdza, że tylne światła przeciwmgłowe sprawiają kierowcom duży kłopot i przypomina zasady ich używania:
- Często na drogach obserwujemy niewłaściwe stosowanie świateł przeciwmgłowych, a przecież  artykuł 30 prawa o ruchu drogowym w ustępie 3 mówi nam bardzo wyraźnie, że kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 metrów. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Dlaczego musimy niezwłocznie wyłączać tylne światło przeciwmgłowe, kiedy widoczność się poprawia? Nie tylko dlatego, że oślepia innych kierowców, ale również dlatego, że mocno odbija się od mokrej jezdni lub myli się innym kierowcom ze światłem „stopu”, co również bywa bardzo groźne.

Trochę inaczej jest z przednimi światłami przeciwmgłowymi. Używając ich nie musimy pamiętać o „zasadzie 50 metrów”. Możemy je włączyć, gdy widoczność jest choć trochę pogorszona przez deszcz, śnieg, dym lub z innej przyczyny.

Jak dodaje podinsp. Krzysztof Dymura, przy doskonałej widoczności można używać przednich świateł przeciwmgłowych wyłącznie w jednym, wyjątkowym przypadku:
- Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również wtedy, kiedy jest normalna przejrzystość powietrza. Tutaj mamy większe możliwości. Aby doświetlić krętą drogę, możemy używać tych świateł.

Nieprawidłowe używanie tylnych lub przednich świateł przeciwmgłowych może wiązać się z mandatem w wysokości 100 złotych i 2 punktami karnymi.

I jeszcze jedna, dodatkowa zasada. Kiedy pada, widać mgłę, lub panuje szarówka, pod żadnym pozorem nie jedźmy wyłącznie ze światłami do jazdy dziennej! O apelowanie do kierowców w tej sprawie często proszą nas inni uczestnicy ruchu. Tyle, że to już materiał na osobny „Przepis na środę”.


Art. 30 Prawa o ruchu drogowym

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:

1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:

a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,

b) poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;

2) kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:

a) włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,

b) korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.

2. Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Art. 51 Prawa o ruchu drogowym

(…)

5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

 

Mateusz Żmija